2011-08-18

Pavlova



Vad gör man när man har äggvitor, men är för feg för att prova att göra macarons? Stora fina maränger eller Pavlovas kändes för mig mer hanterbart. Å dessutom jag inbillade mig att kanske skulle syskonbarnen på besök kunna tänkas äta dem till efterrätt. Men inte, jag hade fel de blev ingen succé. Men alla barnen åt glass och jordgubbar, efterrätten var räddad. Men alla vuxna åt glatt mina fina Pavlovas (eller vad heter de i plural, pavlovor?).

Receptet letade jag fram i en av Nigellas kokböcker, men jag justerade mängden eftersom jag bara hade tre äggvitor. Jag gjorde mina ganska små, så jag fick åtta stycken. De blev toppengoda å var enkla att göra, så om modet sviker mig nästa gång jag har extra äggvitor så... Nä då ska jag ta mig i kragen och göra macarons istället.

Pavlova

3 äggvitor
en nypa salt
200g socker
1 1/2 tsk maizena mjöl
1/2 tsk vanilj
3/4 tsk vitvinsvinäger

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggvitorna med en nypa salt tills de är fasta, vispa i sockret lite i taget tills du får en blank och fin maräng. Vänd ner Maizena vanilj och vinäger försiktigt. Klicka ut rundlar på ett bakplåtspapper, tryck ner i mitten lite så de blir lite skålformade. Sänk värmen till 150 grader och grädda i 30 - 40 minuter beroende på hur stora du gjort dina pavlovas. Stäng av ugnen och öppna luckan lite, låt svalna pavlovas svalna helt innan du tar ut dem och försiktigt tar loss dem från papperet. Garnera med vispad grädde och jordgubbar eller någon annan frukt tex passionsfrukt.

Inga kommentarer: