2011-08-26

Brytbröd med dill och västerbotten



Nu är det dags för kräftor, mums mums. Jag älskar kräftskiva det är så mysigt och socialt. Men även om kräfor är grymt gott, så skulle jag gärna slippa själva slabbandet och geggandet med att skala kräftorna. Å jag tycker det är lite läskigt att suga ut romen, så jag äter bara stjärten och köttet i klon om jag får ut det. Men det är en härlig tradition och även om man inte lyckas skala så många kräftor så är ju tillbehören minst lika goda. Till förra helgens kräftskiva gjorde jag ett supergott brytbröd smaksatt med dill och västerbottenost, det var perfekt till kräftorna. Så det kommer vara ett måste till nästa års kräftor.

Brytbröd med dill och västerbottenost

50g jäst
3 dl mjölk
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk dill
3 dl riven västerbottenost
1 1/2 dl durumvetemjöl
6 - 7 dl vetemjöl
olja till pensling o dill till garnering

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken och oljan till 37 grader, häll den varma blandningen över jästen. Rör om tills jästen löst sig helt. Sätt till salt, dill, och durumvetemjölet och hälften av vetemjölet. Rör om ordentligt, sätt till mer av vetemjölet och arbeta degen till den är mjuk och smidig. Knåda degen ordentligt och täck över med en bakduk och låt jäsa i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda degen igen. Dela degen i 12 lika stora delar och rulla runda bullar. Lägg bullarna på en plåt eller i en form, de ska ligga ganska tätt så att när brödet jäser blir det ett enda stort bröd. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter. Pensla brödet med lite olja och strö över lite dill. Grädda på 200 grader i 35 till 40 minuter tills brödet fått fin brun färg. Låt brödet svalna på ett galler.

1 kommentar:

karin - trattoria sa...

vilket bra tips! tack :)