2011-12-17

Nötkakor eller biskvier försök 1



Till jul gjorde min mamma alltid helt fantastiska biskvier med hasselnötsbottnar. Så till årets cookie swap tänkte jag att jag skulle försöka mig på att göra dem. Men det visade sig inte vara så enkelt som jag hoppats. I min mammas receptbok fanns förvisso biskvierna nedskrivna, men bara innehåll och inga instruktioner och inga tips och trix. För det måste finnas några trix för att få det att funka som jag inte kan. För mitt första försök blev inga biskvibottnar utan istället platta (jätteplatta) spröda nötkakor, som iof var riktigt goda men inte vad jag tänkt mig.

Nötkakor

200g hasselnötter
2dl socker
2 ägg
100g mörkchoklad

Mal nötterna i en mixer eller med en kvarn lite i taget tills du har ett fint mjöl. Sila nötmjölet så att du blir av med större bitar och mal dem igen. Vispa ägg och socker ordentligt pösigt. Vänd ner nötmjölet i äggsmeten. Klicka eller spritsa ut runda bollar på ett bakplåtspapper. Lämna ordentligt med plats mellan varje kaka. Grädda 8-10 minuter på 200 grader. Låt kakorna svalna. Smält chokladen och spritsa den på de svala kakorna.

Inga kommentarer: