2011-12-09

Äppelkaka



I går hade jag fint vitt puder utanför på gräset i min trädgård. I dag är det deprimerande grått och ösregn. Jag längtar efter fluffig vit snö så det blir lite juligt utan för mitt fönster *suck*
Jag har fortfarande kvar en massa röda små äpplen från vårt träd. De ligger i sina påsar i garaget och jag har inte haft någon ork på ett tag att göra något. Men just nu är jag sugen på den här äppelkakan som jag gjorde då vi plockade ner alla äpplen i höstas. Jag hade tänkt skriva om den då när det var äppelplockar tider men det blev aldrig av. Men nu finns det väll juläpplen att använda, så varför inte baka en äppelkaka till advents fikat.

Äppelkaka

4 äpplen
1 stort ägg
1 dl socker
1/2 dl farinsocker
100g osaltat smör
1 1/2 msk mjölk
1 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel
2 dl mjöl

Skölj och skala äpplena och skär dem i klyftor. Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ägg och socker pösigt. Sätt till bakpulver och kanel. Blanda ner smöret och mjölken i smeten. Sikta ner mjölet i smeten och rör om ordentligt under tiden. Häll upp smeten i en mindre smord forma. Stick ner äppelklyftorna i smeten. Grädda kakan på 200 grader i ca 25 minuter. Servera gärna kakan med vaniljsås till.

Inga kommentarer: