2012-01-07

Cheese balls, Den gode..


I går kväll var det dags för vår årliga tretton rätters middag. Varje år så äter vi (jag, Anne och Dagmar med våra respektive och i år hade vi även bjudit in Micke och Kika) en tretton rätters middag på trettondagen (eller afton beroende på vad som passar bäst). För att få i hop alla rätter så bidrar varje med förrätt, varmrätt och efterrätt och Anne som är värdinna gör också snacks och drink. I år hade vi bestämt oss för att ha ett tema för alla rätter, filmer och tv serier. Min förrätt var inspirerad av den gamla westernrullen, Den gode, de onde och den fule. Tre olika Cheese balls som hade väldigt olika smaksättning men var alla goda.. om man gillar spicy vill säga. Här kommer receptet på den gode i trion, å så snart jag hittat mina post-its så kommer de andra två... ja mitt system är inte vattentätt men jag försöker iaf skriva ner hur jag gjorde, sen är det inte alltid lappen finns kvar. Är du nyfiken på de andra rätterna så har Anne en genomgång av hela menyn på sin blogg, du hittar den här.

Den gode

200 g Philadelphia ost
6 st skivor bacon
1/2 liten röd lök
1 msk hackad jalapeño
1 dl riven cheddar ost
1/2 röd paprika
1 tsk lime juice
ostkrokar

Stek baconen knaprigt och låt svalna och smula sedan den i små bitar. Hacka lök, jalapeno och paprika så fint du kan. Blanda alla ingredienser utom ostkrokarna ordentligt. Rulla bollar och lägg på en tallrik å ställ in i kylen minst en timme. Under tiden så skrapa av ostpulvret från ostkrokarna, eller om du inte orkar krossa hela ostkrokar till ett pulver. När bollarna stelnat i kylen rulla dem i ostpulvret så det täcker utsidan.

Den gode, den onde och den fule

1 kommentar:

Mattias sa...

haha....så jäkla bra idé!