2007-05-31

Rabarberkräm













Just nu är jag på konferens i Göteborg, vilket är både roligt, för man får chansen att lära sig en massa nytt, och ganska långtråkigt, för att mellan de föreläsningarna som man vill lyssna på är det andra som inte alls är särskilt intressanta. Men under den tiden då det som sägs framme på podiet inte är av intresse för mig har jag i alla fall gott om tid att gå igenom min semesterpackning i huvudet, vilket har resulterat i en lista av saker som jag måste putta ner i väskan när jag kommer hem på lördag.
Förra veckan fick jag en påse med rabarber av en arbetskamrat, toppen tänkte jag då bara måste jag prova Dagmars otroligt goda rabarber semifreddo. Tyvärr så blev det aldrig nån tid över med allt jobb inför konferensen och allt packande inför semestern så det fick bli rabarberkräm i stället. Vilket är väldigt enkelt att göra och underbart gott, jag tycker det är särskilt gott om det är lite surt.

Rabarberkräm

12 dl skalad och hackad rabarber
3 dl vatten
1,5 - 2,5 dl socker (beroende på hur sur rabarbern är och hur sur du vill att krämen ska vara)
3 msk potatismjöl

Koka upp vatten rabarber och socker. Låt puttra tills rabarbern delat upp sig. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten, häll i potatismjöl blandningen i en fin stråle och rör ordentligt under hela tiden. Koka upp. Klart att servera med kall mjölk.

Inga kommentarer: