2007-05-13

Rosendals Chocolate chip cookies













Jag är ett stort fan av Chocolate chip cookies men har tyvärr aldrig hittat det perfekta receptet. Det här receptet kommer från Rosendals Trädgårdscafé, ett ställe som är väl värt ett besök om man har vägarna förbi. Kokboken med samma namn hittade jag på bokrean och den har många mysiga bilder och flera recept som jag kommer prova, men ännu så länge är det här det första jag provar. Kakorna var toppen goda särskilt när de var lite varma, och gick därför fort åt så jag kommer nog göra dem igen. Men tyvärr är de inte de perfekta CCC som jag hoppas på.

Rosendals Chocolate chip cookies

30-40 st beroende på storlek.

3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
190 g smör
4 1/2 dl farinsocker
3/4 dl strösocker
1 tsk vanilj socker (jag tog 1/2 tsk vanilj extrakt istället)
2 ägg
6 1/2 dl havregryn
350 g hackad mörk choklad

Blanda farinsocker, strösocker, vanilj och smör tills det blir krämigt. Vispa äggen lätt. Häll i äggen och havregrynen, rör om. Blanda mjöl bikarbonat och salt i en skål. Tillsätt mjölblandningen och arbeta väl. Rör ner chokladen. Klicka ut kakorna på smord plåt. Grädda i 180 grader i 8-12 min lite beroende på storlek.

Inga kommentarer: