2007-05-19

Tårtkrig













Tidigare i veckan var jag sjukt sugen på smörgåstårta, och eftersom jag ändå skulle göra tårta så tänkte jag varför inte göra både en smörgåstårta och en vanlig tårta. Dum idé! Jag bestämde mig för att göra det lite lätt för mig (ha trodde jag ja) och köpa brödet och sen bara bygga ihop med kladdiga goda fyllningar. Min mormor gjorde alltid supergoda smörgåstårtor och hon använde en slags stor fyrkantig tekaka, istället för landgångsbröd som annars är vanligt. Så självklart vill jag ha sånt bröd och inte fryst landgång, vilket är det som alla affärer har. Så ut och leta. Men det var lättare sagt än gjort att hitta nått vettigt bröd. Vilket gjorde att jag fick besöka, ICA , Konsum, ICA maxi, Prisextra, Coop, City Gross, ICA kvantum, Vivo (eller heter det Vi nu för tiden), och Hemköp, innan jag hittade nått bröd som ens kom i närheten. Det fick bli runda mjuka rågkakor, som jag hackade ner till fyrkanter och byggde ihop nått slags tårt liknande av. *suck* Jag var alldeles svettig innan jag var klar. Å för att bättra på mitt braiga humör så blev min sockerkaka som jag skulle ha till tårtbotten kraterformad så jag fick göra en till.... som blev gissa! Jo, helt riktigt kraterformad. Så det känns verkligen som om tårtbottnarna förklarat krig mot mig.
Om det blev nån tårta som gick att äta, det får jag rapportera senare när jag smakat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello
I love the recipe for the Smörgåstårta...
cheers from Canada