2007-05-22

Smörgåstårta














Min mormor gjorde helt underbart goda smörgåstårtor, och jag har aldrig riktigt vågat prova att göra en egen, mest för att jag inbillat mig att det är svårt och ganska besvärligt. Men nu så har jag äntligen vågat prova, och ja det var ganska besvärligt men inte alls särskilt svårt. Det mest besvärliga var att hitta det bröd som jag ville ha, vanligast är det att använda landgångsbröd men det är ganska tunt och jag tycker att det blir lite degigt. Jag använde stora runda rågkakor som påminner lite om stora tekakor. God blev den i alla fall, inte som de som jag minns att mormor gjorde men definitivt tillräckligt god för att vara första försöket.

Jag använde följande till en tårta som blev ca 16 x 32 cm:
8 st rågkakor
400 g skagen röra
200 g bredbar mjukost med skinka
en stor burk fruktcocktail
2 dl vipgrädde

Skär till brödet i den form du vill att tårtan skall vara (här blir det lite pusslande om man som jag vill ha en rektangulär tårta och brödet är runt) och dela det så att det blir tre lager att lägga fyllningen på. Om brödet har en hård gräddad yta så kan det vara bra att skära bort det så att fyllningen lättare kan suga in i brödet. Häll av spadet från fruktcocktailen och hacka frukten i mindre bitar. Vispa grädden. Ta några matskedar av den vispade grädden och blanda ut den bredbara mjukosten för att göra den lite extra bredbar. Rör ner frukten i resten av grädden. Om du vill kan du sätta till lite majonäs till grädden för att få en "riktig" mimosasallad. Pussla i hop botten lagret på det fat du vill att tårtan ska stå på och bred ut skagenröran på brödet, fortsätt varva bröd med oströran och sedan med fruktröran.

Till garneringen använde jag:
3 dl vispgrädde
rökt skinka i skivor
ost
räkor
tomater
gurka
röda vindruvor
plocksallad

Skölj salladen och låt den rinna av, skär gurka och tomater i de former du vill ha. Vispa grädden och lägg ett tunt lager runt tårtan och ovan på. Fäst salladsblad runt kanten på tårtan med hjälp av grädden. Garnera tårtan med grönsakerna, räkor, skinka och ost, eller något annat gott.




















Visst blev den fin!