2007-08-24

Chokladmuffins med vit topp.


Det har varit väldigt tyst här på bloggen ett tag och jag ber om ursäkt för det. Men jag har en bra anledning, jag är nämligen inte hemma i mitt mysiga kök, utan i Oslo på jobb. Här är det dess värre spartanskt boende som gäller och den enda "matlagning" jag vågat mig på i det gemensamma (och rätt så sunkiga) köket är att koka pasta till lite pesto. Så just nu skulle jag göra vad som helst för något hemlagat. Här är i alla fall ett recept på några ganska lyckade muffins jag gjorde innan jag åkte. Jag gräddade nog mina lite länge kanske med lite kortare tid blir de nog lite kladdiga och säkert godare.

Chokladmuffins med vit topp
ca 15 st

2 ägg
3 äggvitor
3 dl socker
3 dl mjöl
1 msk vaniljextrakt
150 g smör
100 g mörk choklad
3/4 dl kakao
vit choklad
citron

Vispa äggvitor, ägg och socker pösigt. Rör ner mjöl, vaniljextrakt och kakao. Smält smöret, bryt den mörka chokladen i bitar och lägg den i smöret så den smälter. Rör ner chokladsmörblandningen i smeten och blanda till en jämn smet. Fördela smeten i muffins formar och grädda ca 20 minuter (eller kortare så blir de lite kladdiga inuti  på 200 grader. Låt muffinsen svalna lite. Smällt den vita chokladen och sätt till några droppar citron. Doppa muffinsen i den smälta chokladen så att de får en vit topp.

Inga kommentarer: