2007-08-01

Chokladfondue



En arbetskamrat tipsade mig i våras om en fondue restaurang som heter Boden . Jag har tyvärr ännu inte lyckats ta mig dit men snart kanske. Hon berättade i alla fall om den chokladfondue med Toblerone som provat och den beskrivningen etsades fast i mitt huvud, för den lät himmelsk. Så i avsaknad av den äkta varan så testade jag på att göra en egen chokladfondue, och den var underbart god. Så den kommer jag definitivt att göra igen. Det var dock lite svårt att få chokladröran att hålla en jämn temperatur under tiden, det kan iof berot på min lilla fondue gryta, men om man inte rörde om rätt ofta blev den kall och stel i kanten och för varm gränsfall på bränd i mitten.

Chokladfondue
Räcker till 4 hungriga eller fler inte fullt så hungriga.

300g Toblerone
1/2 dl vispgrädde
2 msk cognac (jag använde Grönstedts)
Jordgubbar
Annanas
Kiwi
Physalis
Marshmallows

Skölj och skär frukten i lämpligt stora bitar. Koka upp grädden. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i grädden till en slät massa. Häll i cognac och rör om. Häll upp i en fonduegryta med en värmekälla under. Doppa frukt och Marshmallows i chokladen. Njut!

1 kommentar:

Dagmar sa...

Jag har både en liten chokladfonduegryta för värmeljus och en elektrisk som också är till choklad. Jag har fått båda i present men jag har tyvärr inte använt dem ännu. Fast detta låter ju riktigt smarrigt :-) Mums!