2009-02-22

Brownies



Så var helgen snart slut igen. Jag fattar inte varför ledig tid går så fantastiskt fort, det är inge roligt, det känns som om helgen är en halv dag för jag hinner aldrig det jag tänkt göra. I och för sig så går övrig tid också gräsligt fort, det var ju nyss jul och mysigt med tomtar och glögg, och nu är februari snart slut och affärerna har tagit fram vårkläder. Vad hände med januari? Det känns som om jag missade det. Nä fy bubblan va tiden går fort, bäst att försöka ta vara på den bäst man kan. Umgås med vänner och familj eller baka något gott och mys i lugn och ro medan det finns tid för det. Men de här browniesen kanske, de är ett omgjort recept från en amerikansk kokbok jag har, goda och inte så svåra att göra.

Brownies (ca 24 st)

200g smör
1.75 cup socker (ca 400ml)
1.25 cup kakao (ca 300ml)
2 msk vaniljextrakt
3 ägg
0.75 cup mjöl (ca 180ml)
140 g pecan nötter
100 g mörkchoklad

Hacka nötterna, spara några halvor till garnering. Klä en form ca 20 x 30 cm med bakplåtspapper. Smält smöret. Blanda ner socker, kakao och vanilj. Rör ner äggen ett och ett, rör tills det blir en blank smet. Rör till sist ner mjölet och nötterna. Bred ut i formen, grädda ca 20 minuter på 175 grader. Smält chokladen och bred ut på kakan och garnera med resten av nötterna. Låt kakan svalna innan du skär den.

Inga kommentarer: