2009-02-18

Fredags Sushi



Jag har på min lista över vad jag lovat mig själv att prova i år att prova att göra sushi, vilket jag har varit ganska nervös för (vilket iof är anledningen till att det hamnade på listan). Som tur är har jag arbetskamrater som kan göra sushi och som är väldigt pigga på att hoppa på tåget "ska vi göra sushi på fredag". Så i fredags fick jag chansen att kolla in hur man bör bära sig åt för att göra sushi till ett helt kompani. Vi hade en ganska lång inköpslista och gjorde både vegetariska nigiri och maki och med lax eller tonfisk. Dessutom så gjorde vi tempura på räkor, sötpotatis, morot och några andra grönsaker som jag inte minns på rak arm just nu. Vi hade jättetrevligt då vi pysslade i L och P stora mysiga kök och blev under tiden bjudna på fantastiskt goda tiki drinkar. Fixandet tog sin lilla tid och vi var inte färdiga förrän klockan var nästan elva, men då fanns det mat till ett mindre kompani. Så det blev en hyfsat sen middag för vi hade inte ätit klart förrän klockan var närmare två. Men wow! det var fantastiskt gott, särskilt positivt överaskad blev jag av tempuran på sötpotatis som var helt otroligt god, den kommer jag drömma om ett tag framöver.


Yummy yummy tempura!

Jag vet inte om det här gills som om jag har klarat av punkten sushi på listan, och tyvärr blir det blir inget recept men kanske nästa gång när den nu blir. Men nu när jag har sett hela processen (twice) känns det som om jag har bättre koll på hur jag ska göra, så chansen att jag ska våga mig på att göra det hela själv har definitivt ökat. De otroligt fina bilderna har L tagit som är lite av ett proffs på bild fronten vilket ni säkert ser.
Tack för en trevlig kväll, ni är bäst!


Mumsiga makirullar

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad snygga sushi-bilder! Mitt minne av att göra sushi är ris över hela lägenheten i dagar framöver... Det blir ju så där härligt kletigt av risviäger-socker-blandningen! Det är nog dags igen - note to self: städa INTE före sushigörningen! För inspirerad blev jag av inlägget!